“התהילה הגדולה ביותר שלנו אינה ביכולת שלנו לא ליפול אף פעם, אלא ביכולת שלנו לקום בכל פעם שאנו נופלים.”
– קונפוציוס.
נפילות הן חלק מהחיים. לפעמים הן נגרמות ממשברים חיצוניים, כמו משבר הקורונה, ולעתים הן נגרמות ממשברים אישיים, כמו מחלה, או טעות. החכמה היא לאמן את השרירים הנכונים כך שנוכל לקום אחריהן. אספתי לכם כמה טיפים, גלגלי הצלה פיננסיים-התנהגותיים שתוכלו להיעזר בהם כדי לעבור תקופות קשות בהתנהלות פיננסית נכונה ונבונה:
התחילו בכך שתתבוננו למציאות "בלבן של העיניים", בלי הכחשה, בלי ליפות את המצב.
לאחר מכן, בדקו את מצבת הנכסים שלכם (דירה, רכב, קרנות פנסיה, השתלמויות ותוכניות חיסכון).
מנגד בדקו את מצב החובות שלכם (משכנתא, הלוואות, שיקים דחויים, אשראי, משיכת יתר).
ברגע שתהיה לכם התמונה הגדולה הכינו לבד או היעזרו באנשי מקצוע כדי להכין תוכנית משפחתית להישרדות בעת משבר:
אילו נכסים תוכלו למכור? לפדות? לממש? לייצר מהם רווח (למשל על ידי השכרת דירה גדולה ושכירת דירה קטנה יותר, או פרישת הלוואות בתנאים טובים יותר). המטרה: ליצור כסף נזיל לצורך מחייה שוטפת.
חלקו את התכנית לפי הערכת זמנים מושכלת: לכמה זמן יכולה כל פעולה פיננסית להחזיק אתכם?
בנו תקציב מהודק שמגדיר במדויק סדרי עדיפויות להוצאות בתקופות קשות של ירידה בהכנסות.
בניגוד למה שלימדו אתכם, כסף זה כן משחק ילדים!
כשעולה הצורך להדק את החגורה, עדיף להשקיע זמן ומשאבים כדי להעניק חינוך פיננסי לילדים במקום לנסות להדוף רצונות יקרים ודרישות שהם מציבים. ככל שהילדים יהיו מעורבים ומושכלים יותר, כך הם ישמחו לקחת חלק בתכנון המשפחתי ולקבל על עצמם אחריות פיננסית יחד עם ההורים. להלן כמה תובנות שאפשר ללמד ולהקנות במסגרת זו:
ההמלצה שלי היא להקנות הבנה בסיסית בעולם הכסף לילדים כבר מגיל גן. ולא רק במצב חרום או קושי כלכלי. ממש כמו שמלמדים היגיינה אישית (צחצוח שיניים, רחיצת ידיים) או זהירות בדרכים (איך חוצים את הכביש). כמובן, בהתאמה לגיל. ככל שהילדים יגדלו, כך היכולת הפיננסית שלהם תשתכלל והם יזקפו לזכותם יתרון גדול מבחינת ההבנה והמיומנות הפיננסית שלהם, מה שיפתח בפניהם אפשרויות רבות להתפתחות והתקדמות בחיים.
בשנים האחרונות קמו אינספור אפליקציות ואתרים שאפשר להסתייע בהם כדי להתנהל פיננסית בצורה מיטבית. להלן כמה דוגמאות:
אפליקציית My Finanda
אתר כמהזה – להשוואת מחירים
האתר מאפשר השוואת מחירי תקשורת בישראל, מספק תמונה עדכנית ומלאה של הצעות חברות התקשורת השונות. האתר מרכז ומסדר את כל החבילות בצורה נוחה להשוואה ומציג אותן על פי קריטריונים שהוזנו באחד ממנועי החיפוש.
אפליקציית Feezback
אפליקציית רובין
"אם תקנו דברים שאתם לא צריכים, תאלצו למכור דברים שאתם כן צריכים"– וורן באפט –
עולם הצרכנות המודרני בנוי על ניסיונות להפעיל את הפסיכולוגיה שלנו נגדנו ולשכנע אותנו להוציא כספים שאין לנו על דברים שאנחנו לא באמת צריכים. אם המין האנושי זקוק לחיסון, אזי אני מאמינה שהוא זקוק לחיסון מפני פרסומת יתר, וצרכנות יתר.
בעיקר בזמנים קשים, רצוי לפעול ממקום מיודע ומושכל, ולא לתת לדחפים להוביל אותנו כשזה מגיע להחלטות פיננסיות שעשויות להשפיע על עתידנו ועל עתיד משפחתנו.
אספתי לכם כמה תובנות וטיפים שנכונים תמיד, ובמיוחד בזמנים קשים: